Q.Artz: gloednieuw queer kunstfestival in Brussel

Van 18 tot 26 september geven shows, voorstellingen, debatten en tentoonstellingen meer zichtbaarheid aan de LGBTQI+-cultuur en -gemeenschap

Brussel, 7 september 2021 - Van 18 tot 26 september zet het nieuwe multidisciplinaire kunstenfestival Q.Artz LGBTQI+ artiesten in de kijker. Met toegankelijke tentoonstellingen, workshops en voorstellingen wil het festival cultuur, diversiteit en de lokale economie ondersteunen. "De organisatie Belgian Pride wil het hele jaar door zichtbaarheid geven aan de LGBTQI+-gemeenschap en aandacht vragen voor inclusie. Dit doen we onder andere door evenementen op te zetten, zoals het Q.Artz-festival", zegt Laurent Mallet, voorzitter van Belgian Pride. Het Q.Artz festival is een samenwerking tussen The Belgian Pride vzw en verschillende culturele en lokale partners in Brussel.

Cultuur ondersteunen door te zorgen voor de LGBTQI+-gemeenschap

Het Q.Artz Festival wil bruggen bouwen op cultureel vlak, door een platform te geven aan queer kunstenaars die in België wonen. Met het festival wil Belgian Pride niet alleen uiting geven aan hun sociale en politieke missie, maar ook aan hun culturele sensiviteit. Ook culturele instellingen hebben nood aan sensibilisering rond inclusie en diversiteit binnen hun eigen organisatie.

Deze eerste editie van het Q.Artz festival is het resultaat van een samenwerking tussen diverse Brusselse partijen, waaronder culturele centra, musea, hotels, galerieën en verenigingen.

Een gevarieerd programma voor alle doelgroepen

Op 18 september wordt het festival feestelijk op gang getrokken in de Hospice Garden met een 100% queer festival met vele bijzondere artiesten.

Het culturele programma van The Belgian Pride loopt van 18 tot 26 september en is gevuld met diverse types evenementen: tentoonstellingen, workshops, concerten & feesten, films, debatten, shows & theater.

Een greep uit het aanbod: voorstelling van nieuwe Manneken-Pis-outfit gecreëerd voor Q.Artz, een workshop waarbij zogenaamde Zines worden gemaakt, vernissages van queer kunstenaars, thematische filmvertoningen en debatten, wervelende drag performances, en - voor de jongsten - verhalen van prinsen en avonturiers van alle soorten, verteld door twee drag queen artiesten.

Het volledige programma is beschikbaar op de website van The Belgian Pride. Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen in verband met de Covid-19 regelgeving.

De meeste evenementen zijn gratis. Aangezien de capaciteit van sommige zalen beperkt is, wordt aanbevolen te reserveren.

Alle informatie op https://www.pride.be/nl/projects/q-artz

Interviews

Aarzel niet om contact op te nemen met Talking Birds voor elke interviewaanvraag met een vertegenwoordiger van Belgian Pride.

Bram Boriau Talking Birds Public Relations

Over Belgian Pride